» » کوهنورد اصفهانی: می خواهم بام تمام قاره ها را فتح کنم

کوهنورد اصفهانی: می خواهم بام تمام قاره ها را فتح کنم

0
1044
کد خبر: 919
به گزارش روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان، امین دهقان کوهنورد اصفهانی یکی از ۵۰ ورزشکار در سطح جهان است که فاتح قله اورست نیز شده است. دهقان در شرایطی توانست اردیبهشت سال 1400 قله اورست را فتح نماید که در شرایط سختی از لحاظ شیوع کرونا در نپال و علی‌الخصوص در بیس کمپ اورست حاکم بود.
چندین نفر از کسانی که برای فتح اورست آماده شده بودند، دچار کرونا شده و برنامه صعودشان لغو شده ‌بود، دو هم‌نورد امین دهقان عبدول وارایچ سوئیسی و پووی لیو آمریکایی، در راه بازگشت از قله اورست، به‌علت خستگی مفرط در ارتفاع ۷۹۹۲ متری فوت شدند.
هیمالیانورد اصفهانی تاکنون بلندترین قله های چهار قاره جهان را فتح کرده و به دنبال این است که به بلندترین قله های سه قاره دیگر صعود کند، اما با مشکلاتی مواجه است که آن را با خبرنگار ایراسین در میان گذاشته است.
به خاطر کوهنوردی شغلم را از دست دادم
امین دهقان صحبت های خود را چنین آغاز کرد و گفت: متولد دهم خردادماه ۱۳۵۸ در اصفهان هستم، مدرک تحصیلی ام، مهندسی عمران است، اما متاسفانه به دلیل ورزش حرفه ای که باید روزانه بیش از 5 ساعت تمرین حرفه ای داشته باشم، شغلم را از دست دادم و چند سالی به صورت حرفه ای کوهنوردی می کنم.
کوهنورد اصفهانی با اشاره به صعودهای خود اظهار داشت: تاکنون توانسته ام چند قلهٔ مرتفع در سرتاسر جهان را فتح نمایم که می توان به قله‌های اورست (۸۸۴۸ متر) نپال، ماناسلو (۸۱۶۳ متر) نپال، لنین (۷۱۳۴ متر) قرقیزستان، آکونکاگوآ (۶۹۶۲ متر) آرژانتین، ایمجا تسه (آیلندپیک) (۶۱۸۹ متر) نپال، کلیمانجارو (۵۸۹۵ متر) تانزانیا، البروس (۵۶۴۲ متر) روسیه، قازبگی (۵۰۵۴ متر) گرجستان و ... اشاره کرد.
کوهنورد اصفهانی: می خواهم بام تمام قاره ها را فتح کنم
دو کتاب به رشته تحریر در آوردم
وی ادامه داد: همچنین دو کتاب به رشته تحریر در آوردم که اولی در سال 1394 پیرامون کوهنوردی است و کتاب دیگرم نیز سال 1399 در خصوص عکاسی بود که در خارج از کشور به چاپ رسید.
امین دهقان که مربی و مدرس رسمی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: رکوردار صعود قلل هفت گانه جهان در ایران هستم و فتح بام هفت قاره نیز پروژه بنده است و هیچ ایرانی نتوانسته به همه بام های هفت قاره صعود نماید. من با فتح قله‌های کلیمانجارو، البروس، آکونکاگوآ و اورست، به بام چهار قاره جهان با موفقیت صعود کردم و بام سه قاره دیگر مانده، که فتح آنها مستلزم حمایت مالی است.
ماشین و منزل خود را برای صعود فروختم
هیمالیانورد اصفهانی تصریح کرد: دو سال پیش برای صعود به قله ماناسلو، ماشین شخصی خود را فروختم، همچنین امسال برای صعود به قله اورست تنها ایرانی حاضر در اکسپدیشن 2021 بودم و به لطف خدا با موفقیت پرچم ایران و اصفهان را بر فراز قله اورست به اهتزاز در آوردم، که در این بین هزینه های زیادی را متحمل شدم، برای بخشی از هزینه ها حامی مالی پیدا کردم، اما بیش از 60 درصد از آن را خودم هزینه کردم که منزل خود از ملک پدری را فروختم تا به این مهم دست یابم.
وی با بیان اینکه از مسئولین خواهش می کنم از رشته کوهنوردی به ویژه هیمالیانوردی حمایت کنند، اظهار داشت: با توجه به اینکه تنها اصفهانی هستم که به قله بیش از 8 هزار متر ارتفاع، صعود نموده ام، از من حمایت کنند و یک حامی مالی برای من ایجاد شود تا بتوانم بام سه قاره دیگر را با موفقیت فتح نمایم.
کوهنورد اصفهانی: می خواهم بام تمام قاره ها را فتح کنم
لیدر یک تیم 15 نفره اینترنشنال بودم
امین دهقان با اشاره به صعود سرسخت به قله اورست گفت: پروسه فتح بام دنیا طولانی ترین پروسه صعود، در بین قلل دیگر جهان است و آنجا حتی به کرونا هم مبتلا شدم، اما خودم نمی دانستم و فکر می کردم همان سرماخوردگی هیمالیایی است، بعد از صعود وقتی برگشتم به کاتماندو پایتخت کشور نپال، از من تست گرفتند و نتیجه تست مثبت بود.
کوهنورد اصفهانی با بیان اینکه بنده در راه صعود به اورست لیدر یک تیم 15 نفره اینترنشنال بودم، گفت: این افتخاری برای ایران است و من باز هم در پایان از همه مسئولین خواهش می کنم از بنده حمایت کنند تا بتوانم با فتح دو سه بام دیگر قاره های باقیمانده موجب افتخار برای میهنم باشم.
امین دهقان در پایان صحبت های خود از همسر و فرزندان خود که وی را در این مسیر سخت مورد حمایت قرار دادند تشکر نمود.
گفتگو: پژمان سلطانی

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید

گزارش تصویری

عناوین بیشتر

    تجلیل از قایقرانان افتخارآفرین اصفهانی در آسیا + تصاویر

    برگزاری آئین تجلیل از 110 مربی، داور و قهرمان هیات اسکیت استان اصفهان +تصاویر

    سپاهان 3-شمس‌آذر قزوین 0/طلایی‌پوشان بعد از هفته‌ها طعم پیروزی را چشیدند+تصاویر

    تشییع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد حسن استکی پیشکسوت فوتبال اصفهان

    برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان و برگزیدگان ورزشی استان اصفهان+تصاویر

    پیروزی تیم ملی هندبال جوانان مقابل پرواز هوانیروز اصفهان+تصاویر