» » حجت الله دهخدایی:چوگان زیرساخت های خاصی دارد

حجت الله دهخدایی:چوگان زیرساخت های خاصی دارد

0
1478
کد خبر: 391
به گزارش سایت موج ورزش به نقل از روزنامه نسل فردا، این رشته به دلیل رواج در میان پادشاهان و بزرگان به بازی شاهان معروف است. امروزه بیش از ۷5 کشور مسابقات و برنامه‌های ویژهٔ چوگان برگزار می‌کنند. چوگان همچنین از جمله ورزش‌هایی است که از سال ۱۹۰۰ میلادی تا سال ۱۹۳۹ میلادی به عنوان یک ورزش در مسابقات جهانی المپیک بازی شده و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین‌المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش‌های جهانی شناخته شده است و به نوعی در ایران از آن به عنوان فرهنگ نام می برند، مجمع عمومی سالیانه هیأت چوگان استان اصفهان هفته پیش با حضور حجت الله دهخدایی رئیس فدراسیون چوگان جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و خبرنگار ما فرصت را غنیمت شمرد تا با رئیس فدراسیون چوگان گفتگویی انجام دهد که توجه شما را به این گفتگو جلب می نمائیم:
1)آقای دهخدایی آیا چوگان به نام ایران ثبت جهانی شد یاا اینکه در حد حرف می باشد؟
در مجمع انتخابات رئیس فدراسیون چوگان در تاریخ دهم دی ماه 96 با اعتمادی که اعضای مجمع به بنده داشتند با کسب 19 رای از مجموع 19 رای ماخوذه، به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شدم، در خصوص ثبت جهانی این فرهنگ باید بگویم، زحماتی که پیشکسوتان و دلسوخته گان این رشته متحمل شدند، در 16 آذرماه 96 به بار نشست و در دوازدهمین اجلاس بین دول یونسکو که به میزبانی کره جنوبی برگزار شد چوگان برای همیشه به نام ایران ثبت جهانی شد.
2) قضیه ادعای آذربایجان چه بود، چون آنها اعتقاد داشتند که چوگان باید به نام آنها ثبت شود؟
پس از ثبت جهانی چوگان به نام ایران، آن حرف و حدیث هایی که از قبل در خصوص آذربایجان و دیگر کشورها که مدعی بودند برچیده شد و اگر کشوری بخواهد چوگان خود را ثبت کند، همچون پرونده نوروز این ظرفیت را دارد با سرگروهی ایران آن ها هم عضو این پرونده شوند و چوگان خود را به ثبت رسانند.
3)پرونده نوروز چیست؟
پرونده نورورز با حضور 12 کشور است که به سرگروهی ایران نوروز کشور خود را به سرگروهی ایران به ثبت جهانی می رسانند و جلسات و مصوبات این کشورها در ایران برگزار می شود، پرونده چوگان نیز همچون پرونده نوروز ایران پرونده مستقلی می باشد.
4)آقای دهخدایی در اولین سفر استانی خود به اصفهان آمدید، در این مورد توضیح دهید؟
اول اینکه جهت حضور در مجمع عمومی سالیانه هیأت چوگان استان اصفهان و دوم اینکه بنده خودم اصفهانی هستم، علاقه مندیم این فرهنگ در جهان که زادگاهش ایران و در ایران زادگاهش اصفهان است را ترویج دهیم، قدیمی ترین میدان چوگان جهان در میدان نقش جهان فعلی اصفهان است و از 700 سال پیش این بازی در اصفهان انجام شده است و در ثبت جهانی به نام ایران، اکثر مواد، اسناد و مدارک از اصفهان جمع آوری شد، به خود می بالم زادگاهم استان اصفهان است.
5)آیا ایران زیرساخت هایی برای ترویج فرهنگ چوگان دارد؟
زیر ساخت های چوگان، زیرساخت های خاصی است و ما انتظار نداریم که همه استان ها این زیرساخت را داشته باشند ولی انتظار داریم که مسئولان استان ها این رشته را بشناسند. در برنامه گسترش و توسعه چوگان نخستین مرحله آموزش است. البته آموزش تنها برای بازیکن نیست. بلکه آموزش به داور، مربی، تربیت اسب، نعل بندی، باشگاه داری، مهتری و دیگر مواردی که یک چوگان باز باید بداند در برنامه آموزشی قرار دارد. به عبارتی اینکه یک فرد تیمار داری اسب کند و دیگری آن را زین و پس از آن برای چوگان باز آماده کند، مطرح نیست، هدف آموزش در این حوزه تخصصی نیست. بلکه در حدی که چوگان باز اطلاعات عمومی در ارتباط با تمام این فرایندها داشته باشد، لازم است.
6)آمار ورزشکارانی که در ایران چوگان بازی می کنند چند نفر هستند؟
گرچه تعداد ورزشکاران این رشته نسبت به ورزش های دیگر است اما رشد خوبی نسبت به سال های گذشته داشته است، اکنون نزدیک به 140 ورزشکار آقا و 50 ورزشکار بانو در کشور داریم.
7)صحبت پایانی؟
رسانه ها در ترویج این فرهنگ باید به کمک فدراسیون و هیات های چوگان استان ها بیایند. تا زمانی که این رشته ورزشی ناشناخته باشد، بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری نیست. زیرا وقتی می بیند که اقبال عمومی از این رشته ورزشی صورت نمی گیرد در مشارکت مردد می شود. همچنین صاحبان صنایع و شرکت های تولیدی زمانی حاضر سرمایه گذاری در ورزش چوگان می شوند که از سودآوری سرمایه گذاری خود مطمئن باشند.
گفتگو:پژمان سلطانی
 حجت الله دهخدایی:چوگان زیرساخت های خاصی دارد
دسته بندی: خبرها / اخبار ویژه

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
پررنگ کج خط دار خط دار در وسط | سمت چپ وسط سمت راست | قرار دادن شکلک قراردادن لینکقرار دادن لینک حفاظت شده انتخاب رنگ | پنهان کردن متن قراردادن نقل قول تبدیل نوشته ها به زبان روسی قراردادن Spoiler
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید

گزارش تصویری

عناوین بیشتر

    افتتاح نمایشگاه خودروها و موتور سیکلت‌های کلاسیک در اصفهان+تصاویر

    تجلیل از قایقرانان افتخارآفرین اصفهانی در آسیا + تصاویر

    برگزاری آئین تجلیل از 110 مربی، داور و قهرمان هیات اسکیت استان اصفهان +تصاویر

    سپاهان 3-شمس‌آذر قزوین 0/طلایی‌پوشان بعد از هفته‌ها طعم پیروزی را چشیدند+تصاویر

    تشییع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد حسن استکی پیشکسوت فوتبال اصفهان

    برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان و برگزیدگان ورزشی استان اصفهان+تصاویر